Cindy Visser te gast bij TTM.nl Talk
Een belangrijk gesprek over vrouwen in het transport
Vorige maand was onze directeur Cindy Visser te gast bij de live talkshow TTM.nl Talk. Het thema van het gesprek was vrouwen in het transport. Een belangrijk onderwerp, want nog steeds is in ons land slechts één op de vijfentwintig chauffeur een vrouw! Lees snel verder om te ontdekken hoe Cindy deze mannenwereld ervaart.
Cindy was te gast in TTM.nl Talk, een online talkshow die volledig in het teken staat van de Nederlandse transportsector. Andere gasten waren Caroline Blom (Adviseur Strategisch Arbeidsmarktbeleid bij Transport en Logistiek Nederland) en Eline de Vries (oprichter van online platform #ITSMYDRIVE).
Vrouwelijke chauffeurs
Onderwerp van het gesprek was de rol en aanwezigheid van vrouwen in de transportsector. In gesprek met presentator Louise Bakker vertelde Cindy trots dat Visser Duiven 160 gemotiveerde medewerkers telt. Maar toen werd gevraagd hoeveel van hen vrouw zijn, moest Cindy toegeven dat die haast op één hand te tellen zijn.
Cindy is uiteraard ook een van die vrouwen bij Visser Duiven. Zij kwam in 2015 het bedrijf binnen als projectmanager, nadat ze er eerder bewust voor koos om buiten het familiebedrijf werkervaring op te doen. "Voor mij was het belangrijk om de organisatie goed te leren kennen. Dat kan natuurlijk mooi als projectmanager, want dan word je betrokken bij van alles. En hetzelfde geldt ook voor de organisatie, dat de mensen míj op deze manier leerden kennen. Zo ben ik dus begonnen en sinds 2018 ben ik directeur."
Vrouwelijke directeur in een mannenwereld
Op de vraag van de presentator hoe dat nou is, om een vrouwelijke directeur te zijn in mannenwereld, antwoordt Cindy gelijk dat het haar goed bevalt. "Het is inderdaad wel echt een mannenwereld. En wat ik wel merk - in het algemeen, hè - is dat mannen toch wat praktischer zijn. En ze zijn gewoon lekker direct in hun communicatie. Als er bijvoorbeeld een besluit genomen moet worden, dan hebben we het erover, bespreken we de voor- en nadelen, maar alles is heel to the point en heel direct. Ik hou zelf ook van open en duidelijke communicatie en ik ben resultaatgericht. Als de omgeving ook op die manier werkt, dan voel ik me daar wel thuis, ja!"
"Het beste is gewoon jezelf zijn."
En of je als vrouw in de transportsector nou one of the guys moet zijn? Cindy vindt dat je geen bepaalde rol moet aannemen. "Het beste is gewoon jezelf zijn. De een is op en top vrouw, de ander is juist one of the guys. Blijf je bij jezelf, dan kom je authentiek over en dat is goed voor je geloofwaardigheid", zo zegt ze. "Ik vind het ook belangrijk om eerlijk te zijn. Als ik iets niet weet, dan geef ik dat gewoon aan. Daardoor creëer je ook duidelijkheid aan de andere kant van de tafel. Je moet jezelf vooral niet voordoen als iemand die je niet bent, maar gewoon jezelf blijven!"
"Mannen en vrouwen, daar zit nou eenmaal verschil in."
En waarom er nou minder vrouwen zijn dan mannen in de transportwereld? Cindy denkt wel te weten hoe dat komt: "Mannen en vrouwen, daar zit nou eenmaal verschil in. Ik denk dat in de kern vrouwen het zorgzame en sociale hebben en mannen toch wat ruwer en technischer zijn. Zo hebben mijn twee zoontjes een natuurlijke voorkeur voor alles waar wielen onder zitten. Bij vrienden met dochters zie ik dat helemaal niét."
"De sector, en dan vooral als ik het heb over de cultuur binnen ons bedrijf, die is toch wel wat directer, en qua communicatie is men ook wel wat minder tactisch. Daar moet je wel tegenkunnen. Daarnaast vormen chauffeurs toch een fysiek zwaar beroep, vooral in de distributie. Ze doen zo'n twintig tot vijfentwintig adressen per dag en moeten dan iedere keer uit de auto, de laadklep opengooien, laden, lossen, terug in de auto, dat vraagt fysiek best veel van je. En van oudsher zijn mannen daar toch iets meer opgebouwd. We zien er gelukkig wel een ontwikkeling in, maar in de kern blijft het toch een mannending."
"Mensen moeten doen waar ze goed in zijn"
Volgens Cindy zijn er nou eenmaal verschillen tussen mannen en vrouwen en dat hoeven we niet te ontkennen. "Ik wil bijna zeggen laten we het omarmen, door te erkennen dat die verschillen er zijn. Ik geloof dat mensen moeten doen waar ze goed in zijn, want dan zijn ze gemotiveerder en dus succesvoller."
En hoe krijgen we nou meer vrouwen in de transportwereld? "Door hen (en ook mannen) te laten zien hoe interessant de transportsector is! Daarnaast is Visser Duiven een procesgestuurd bedrijf. Wat voor rol je ook hebt, je bent een belangrijke schakel in de keten. We kunnen samen succes breken, maar vooral maken. En succes is in ons geval klanten van diensten door de zending op de afgesproken tijd en dag te leveren. Daar doen we het voor."
"Elke dag brengt lekker reuring"
"Elke dag hebben we te maken met uitdagingen, van klein tot groot. Een dag begint op een bepaalde manier, je hebt bepaalde verwachtingen, maar het komt bijna nooit zo uit. Die reuring, die spanning zit erin en het is heel mooi om daarin werkzaam te zijn. Ik weet zeker dat veel vrouwen dat zouden moeten doen en dat ze zich erin thuis zouden voelen!"
Zelf combineert Cindy het drukke bestaan als directeur met het moederschap. "Het is een kwestie van goed organiseren. Je moet soms keuzes maken in wat je doet; ik maak vooral keuzes in wat ik níét doe. Als directeur moet je weten wat je zelf kan doen, wat je niet kan en vervolgens de juiste mensen omheen verzamelen, zodat je het samen kan doen."
Parttime werken is ook mogelijk
Mocht je nu als vrouw dit lezen en denken: mij lijkt het wel wat, maar hoe combineer ik dat met de kinderen? Parttime werken bij Visser Duiven is uiteraard ook mogelijk! Neem gerust een kijkje op onze vacaturepagina.
Het hele gesprek nog eens terugkijken? Dat kan hier!