Nachtchauffeur bij Visser Duiven: ‘de nacht is een heel andere wereld’
Minder drukte op de weg, minder files, minder stops. Werken als nachtchauffeur bij Visser Duiven heeft zo zijn voordelen, vertelt Pascal Mateman. Volgens onze teamleider Planning & Transport moet nachtwerk bij je passen, maar zijn er goede voorwaarden aan verbonden. “Als ik chauffeur zou zijn, had ik het wel geweten!”, aldus Pascal. Lees meer.
Bij Visser Duiven staan we 24 uur per dag voor onze klanten klaar, dus ook in de nacht. Het vervoer van goederen in de nachtelijke uurtjes wordt verzorgd door ons team van nachtchauffeurs. En dat is een heel andere wereld dan overdag, zo vertelt Pascal.
Minder adressen
“In de nacht is er natuurlijk veel minder verkeer op de weg. Van problemen met files is nauwelijks sprake. Het werk is rustiger en makkelijker, omdat er in de nacht minder adressen zijn om goederen te lossen. Waar chauffeurs overdag zo’n 25 adressen aandoen, zijn dat er in de nacht slechts een stuk of 6”, legt Pascal uit. “Nachtchauffeurs zitten veel meer achter het stuur, er is weinig tot geen klantcontact en ook de dagelijkse hectiek van de planning gaat aan deze chauffeurs voorbij.”
Veel zelfstandigheid
Zelfstandig kunnen werken is dan ook een belangrijke kwaliteit in een nachtchauffeur, stelt Pascal. “In de nacht ben je vooral op jezelf aangewezen, bijvoorbeeld wanneer je een zending lost bij een klant. Zelf de deur opendoen, zelf de zending lossen en eventueel laden. Al ben je nooit helemaal alleen, want bij ons op de loods zijn ook in de nacht altijd wel collega’s aanwezig om even mee te praten of koffie te drinken.”
Ander leven
Natuurlijk moet nachtwerk wel bij je passen. “Je moet je leven er op aansluiten”, legt Pascal uit. “Je hebt een ander ritme, want je werkt ’s nachts en je slaapt overdag. Dat moet je kunnen. Als je overdag veel verplichtingen hebt, of een druk gezinsleven met jonge kinderen, past een functie als nachtchauffeur wellicht wat minder goed. Al zijn er ook chauffeurs die na afloop van hun dienst zelf hun kinderen naar school brengen, en daarna gaan slapen. Dat kan natuurlijk prima.”
Meer loon voor minder werk
In ruil voor een ander leefritme, staan daar goede voorwaarden tegenover. “Chauffeurs mogen in de nacht niet meer dan 10 uur achtereen werken, dat is wettelijk geregeld”, legt Pascal uit. “Ter vergelijking: overdag maken chauffeurs werkdagen van 11 tot 12 uur, tegen hetzelfde salaris. Daarbij krijg je als nachtchauffeur ook nog eens 19% toeslag op je uurloon vanaf 21.00 uur. In de nacht werk je dus minder, maar je krijgt meer betaald dan overdag.”
“Kortom, als ik chauffeur was, dan wist ik wel”, sluit Pascal lachend af.
Wil jij ook nachtchauffeur worden? Bekijk onze openstaande vacature.